Een goeie therapeut zoeken

Hoe vind ik een goede therapeut? Stel je hebt een klacht, probleem of patroon waar je vanaf wilt. Je besluit om een goede therapeut te zoeken om je te helpen. Simpel zou je zeggen, Google het even. Maar dan kom je terecht in het oerwoud van mensen die zich therapeut noemen, het is immers geen beschermd beroep. Natuurlijk zijn er veel goede therapeuten, maar soms ook minder goede en niet iedere therapeut of therapievorm past bij jou. Daarom hier 5 tips om je te helpen met je zoektocht naar een passende therapeut voor jou.

 

1. Probeer voor jezelf je hulpvraag helder te krijgen. Overleg eventueel met vrienden of familie. Zo heb je niet alleen voor jezelf maar ook voor je therapeut een duidelijk doel. Dit helpt bij je zoektocht. Iedere therapeut heeft zo zijn eigen expertise dit vermelden ze vaak op hun website.

 

2. Schroom niet om te bellen of te mailen met vragen vooraf. Een goede therapeut heeft geen vaag praatje, maar is duidelijk over de therapievorm of vormen die hij/zij aanbiedt. Een onduidelijk verhaal op de website wil niet per se zeggen dat het een slechte therapeut is. Wel is het belangrijk om dan om opheldering te vragen.

 

3. Ga op je gevoel af. Wanneer je op iemands website kijkt of een flyer vindt en je voelt je wel of niet aangesproken. Luister naar dat gevoel. Ga nooit naar een therapeut waar je geen goed gevoel bij hebt. Dit kan nog zo een ervaren en goede therapeut zijn, maar als er geen klik is gaat de therapie waarschijnlijk minder goed werken.

 

4. Vraag om opleiding en accreditatie. Van een goede therapeut mag je verwachten dat deze een degelijke opleiding heeft. Een goede opleiding is vaak geaccepteerd door vakverenigingen. Als cliënt mag je natuurlijk vragen aan een therapeut die je aanspreekt welke opleidingen deze heeft en of deze eventueel aangesloten is bij een vakvereniging.

 

5. Lees ervaringen van anderen. Kijk of de therapeut klantbeoordelingen heeft. Kijk hierbij niet gewoon naar een aantal sterren. Maar lees een aantal persoonlijke referenties. Veel therapeuten hebben bijvoorbeeld Facebook of Google waar referenties op te lezen zijn.

Kortom, ga niet voor de eerst Google hit die je tegen komt. Zoek een therapeut die bij jou past. Schroom niet vragen te stellen. Het gaat immers om jou gezondheid. 

 

Een goeie therapeut is meer geïnteresseerd in jouw gezondheid, dan zijn eigen portemonnee. Deze weet wanneer jij wel of geen match bent. Een match houdt in dat je een klik het met jou therapeut of coach, en dat hij/zij methoden gebruikt die bij jou aansluiten. Vooraf een beetje research doen, zorgt dat de kans groter is dat jij snel een therapeut vindt waar jij ook de match mee voelt, en je dus kunt gaan werken aan waarvoor jij kwam.