Menselijk contact als remedie tegen burn-out

Steeds vaker voelen mensen zich eenzaam, niet gehoord niet gezien. Klachten als depressie en burn-out worden steeds algemener. Tegenwoordig wordt het krijgen van een burn-out ergens gedurende je leven zelfs als normaal beschouwd. Zo gewoon dat wanneer je 50 bent en nog geen burn-out hebt gehad dit toch eigenlijk op zijn minst opmerkelijk wordt genoemd. Men denkt dan vaak "Die zal wel geen zware baan hebben." of "ja maar hij/zij heeft geen kinderen." Er worden excuses gezocht voor het niet gehad hebben van een burn-out. Het is bijna of een burn-out een check op het lijstje geworden is wat bewijst dat je het volwassen leven goed doet, en hard werkt. Waarom doen we dat? 

 

Depressie daarentegen wordt vaak verzwegen en gezien als zwakte. Want een tijdelijke burn-out is goed en begrijpelijk maar daarna moet je er wel weer klaar mee zijn hoor… Zeer vreemde gedachtegang als het aan mij vraagt. Maar hoe komt het nou dat mentale problematiek als burn-out en depressie ook bij jonge gezonde mensen steeds vaker voorkomt? 

 

Voor we hier verder op ingaan is het van belang op te weten dat er drie typen burn-out bestaan. Mentale, fysieke en spirituele burn-out. Mentale burn-out (de meest voorkomende) waarbij mensen mentaal zo veel informatie hebben moeten verwerken en zo lang een overdosis aan bepaalde hormonen hebben aangemaakt dat ze niet meer kunnen ontspannen en hun brein letterlijk geen informatie meer kan processen. Mentale burn-out is de burn-out waar de meeste mensen last van hebben. Fysieke burn-out komt vaak voor bij sporters maar wordt in de volksmond vaak overbelasting genoemd. Spirituele burn-out kan men ervaren als een crisis in religie of levenspad. 

 

In deze blog kijken we voornamelijk naar mentale burn-out. Klinisch psycholoog Rachel Andrew deed onderzoek naar de oorzaken van burn-out. Samengevat wordt burn-out veroorzaakt door een langdurig blootstellen aan te veel externe prikkels, zonder dat deze goed worden verwerkt. Daarnaast is een gebrek aan face 2 face menselijk contact een belangrijke factor voor stress. Onze hersenen worden zo gedrild op schakelen, dat in de afgelopen dertig jaar onze concentratieboog van twaalf naar acht seconden gezakt is. We kunnen dus steeds minder goed focussen. 

 

Daarbij komen er steeds meer prikkels tegelijk binnen. Een goed gesprek met iemand voeren vergt focus, rust en dwingt je brein dus even te stoppen met alle prikkels. Hierdoor kun je door simpelweg een goed geïnteresseerd gesprek met iemand te voeren enorm veel spanning verlichten. Omdat veel sociaal contact tegenwoordig digitaal is denken wij aan onze sociale behoeft te voldoen. Helaas heeft onze monkey brain deze memo nog niet gehad. Ons brein slaat een digitaal gesprek op als weer een externe prikkel die vooral snel maar niet per se gefocust opgeslagen moet worden.  Dat verschil tussen focus en snelheid is essentieel. Wanneer we snel moeten reageren maken we stresshormoon aan. Focus daarentegen vergt rust waar een heel ander hormoon voor gebruikt wordt. Deze twee hormonen sluiten elkaar niet uit, maar echt goed samen werken ze ook niet. Nu zou je kunnen denken als ik moet focussen kan ik toch ook een boek lezen. Correct, echter is menselijk contact een gradatie beter dan een boek lezen. Je maakt namelijk door in contact met andere te zijn geluk hormoon aan, iets wat je niet doet als je alleen een boek ligt te lezen. 

Weer een hormoon wat in jouw voordeel werkt. We hebben tientallen verschillende hormonen in ons lijf, laat ze voor je werken in plaats van tegen je. 

 

Dus bel die vriend, vriendin of familielid op en spreek af. Zet allebei je telefoon op stil en zoek een plek die jullie beiden gelukkig maakt. Bijvoorbeeld een mooi bos, het strand of gewoon een gezellige theetuin. Al doe je het maar een keer per maand doe het. En praat, praat over elkaars interesses, luister oprecht en gefocust. Hierdoor beloof ik je dat niet alleen jij rustiger wordt, maar het jullie relatie ook sterker maakt. En dat met relatief weinig inspanning.