Bewustwording

Bewustwording, een woord wat ik geregeld gebruik in mijn praktijk. Ook om me heen zie ik het steeds vaker, bij andere therapeuten maar ook in reclame of op tv. Maar wat is dat dat eigenlijk, bewustwording?

 

Bewustwording of mindfulness zoals het ook vaak genoemd wordt is een proces van denken. In ons brein hebben we drie prominente delen. Uiteraard hebben we er veel meer, maar we hebben grofweg 3 functies, voor het gemak noem ik het even de drie breinen in ons hoofd

 

Het onderste deel van de hersens ook wel de hersenstam of zogenaamde hagedissen brein. Is het deel van ons hoofd wat verantwoordelijk is voor snelle beslissingen die gaan over leven en dood. Ons instinct. Moet ik vluchten of vechten? Daarnaast gaat het over voortplanting, eten en het behoud van ons lijf.

Het tweede deel zit in het midden van je hoofd. Wordt ook wel het emotionele brein of zoogdieren brein genoemd. Dit deel is verantwoordelijk voor emotie maar ook voor relaties en connectie met andere mensen.

 

Het bovenste deel van ons brein wat zich vlak achter het voorhoofd bevindt noemen we de prefrontale cortex. Ook voorhoofdskwab of cognitieve brein genoemd. Dit deel van de hersenen wordt gezien als het meest geavanceerde deel, verantwoordelijk voor het menselijke zelfbewustzijn, cognitieve, emotionele en motivationele processen, zoals plannen, impulsbeheersing en doelgericht handelen. Dit worden ook wel de executieve functies genoemd. Executieve komt van het Engelse woord "to execute" grofweg vertaald uitvoeren op commando of aanzetten tot uitvoeren. Dit deel van ons brein is in staat de andere twee lagen te observeren in een moment. "Wat voel ik nu?" En "Wat is mijn instinct in deze situatie?"


Dat is bewustwording. Het gebruiken van je cognitieve brein om te observeren wat er met je gedachten en in je lijf gebeurt in het moment.